Administrar

PODEU ENVIAR DUBTES, COMENTARIS, ACTIVITATS a pepepollenca@gmail.com / garcia1@iesguillemcifre.cat

Imatges examen Espanya s.XIX.

iesgc | 24 Novembre, 2013 22:36

 - Ferran VII rep el duc d'Angulema (pàg 70).

- Dibuix humorístic (pàg 71)

- Caricatura (pàg 74)

- Caricatura (pàg 79)

- Dibuixos satírics (pàg 80)

- Vinyetes (pàg 81)

- Al·legoria Primera república (pàg 83).

- Els afusellaments de la Moncloa (pàg 84).

 

 

BLOC 3 L’ART A L’ÉPOCA MEDIEVAL. 2.-ROMANIC

iesgc | 23 Novembre, 2013 23:33

Normal 0 21 MicrosoftInternetExplorer4

BLOC 3 L’ART A L’ÉPOCA MEDIEVAL.

2.-ROMANIC

Característiques de l’arquitectura, l’escultura i la pintura. L’arquitectura romànica: Cronologia i períodes. El temple romànic: Elements arquitectònics. El monestir: El claustre. Geografia del romànic. La plàstica: Iconografia. Característiques de l’escultura monumental (els pòrtics). Característiques de la pintura mural (exemples de Catalunya i Sant Isidor de Lleó) i pintura sobre taula (exemples catalans)·

 El camí de Sant Jaume. Concepte i significació de la peregrinació. Les rutes històriques i les esglésies de peregrinació: Sant Serní de Tolosa, Santiago de Compostel·la.

 

L’arquitectura romànica a Espanya.Jn09

L’arquitectura romànica i la seva incidència a França.JN06 SET05

La pintura romànica a Espanya. Set 08, SET07, SET06

Santiago de Compostel.la (p. 103-104 -109) Set 2011

Pintures murals de Sant Climent de Taüll (p.112) Set 2012

Pintures murals de l’església de Sant Isidor, Lleó (p.112)

TERMES RELACIONATS AMB EL ROMÀNIC

       Absidiola

       Absis

       Ametalla mística o màndorla.

       Arc de mig punt.

       Arquivolta

       Cimbori

       Claustre

       Creuer

       Cúpula

       Deambulatori [sinònim: girola]

       Díptic

       Llanterna

       Tetramorf

       Transsepte

       Tremp

       Tribuna

       Volta de canó

       Volta /Cúpula gallonada

ESTRUCTURA EXAMEN 17 DE DESEMBRE. Primeres manifestacions d'art-medieval / Romànic.

iesgc | 23 Novembre, 2013 23:32

Normal 0 21 MicrosoftInternetExplorer4

ESTRUCTURA EXAMEN 17 DE DESEMBRE. Primeres manifestacions d'art-medieval / Romànic.

 Tot e vocabulari donat fins ara ¡ Igual que a Selectivitat; tria 10 definicions de 20. Cada qüestió val 0,2 punts. Màxim per les deu qüestions: 2 punts.

Temes; es pot demanar complet (un full per les dues cares) o  per parts: Context històric i cronològic. Característiques generals i evolució. Obres més representatives (quatre mínim).

            - Arquitectura hipanomusulmana.

            - Arquitectura romànica.

            - Escultura romànica.

            - Pintura romànica.

Comentari dirigit d’obres d’art  sencer (un full per les dues cares) o per parts:  Inserció context històric. Justificació de l'estil; models i influències. Anàlisi tècnic i formal. Aspectes iconogràfics (pintura i escultura).  Qüestions constructives, tècniques, funcionals i simbòliques (arquitectura).

-Santa Sofia. Mosaics de San Vitale de Ravenna. Mesquita de Còrdova. Alhambra de Granada.

-Santiago de Compostel·la. Pintures murals de Sant Climent de Taüll.Pintures murals de l’església de Sant Isidor.

Enllaços Mesquita Còrdova i Alhambra de Granada

iesgc | 23 Novembre, 2013 01:10

 

-Un bon article sobre la mesquita de Còrdova.

- Navegar virtualment per la mesquita de Còrdova

- Documental de la 2. La mitad invisible

- Recreació 3D

Artehistoria: 

LA ALHAMBRA

Documental de la 2; la Alhambra.

Alhambra 3d

Artehistoria:

 



-La Alhambra de Granada. Superestructuras Antiguas, de National Geographic.

Activitats ciutadania

iesgc | 22 Novembre, 2013 01:24

THAU
Activitats quadre blau p.65.
Activitats 1 i 2 pàg 66.
 
CIVILITAT
1 pag 40
12 i 13 pag 41.
3 i 4 pag 43

Activitat de recuperació 2 de Ciutadania i drets humans.

iesgc | 19 Novembre, 2013 10:15

 ACTIVITAT DE RECUPERACIÓ DE CIUTADANIA I DRETS HUMANS Contesta a les següents preguntes després de llegir l'article (Recordau que a aquest mateix bloc teniu una altra activitat de recuperació).

1. Què abusos comesos contra treballadors migrants denúncia Anmistia Internacional?

2. Què han declarat treballadors nepalesos en referència a la seva feina?

3.- Què ha demanat Anmistia Internacional al govern de Qatar i a la FIFA'

4.- Explica que és Anmistia Internacional.

5.-  Penses qué en aquestes condicions s'hauria de fer el mundial de fubol 2022 a Qatar? Raona la resposta.

Qatar: cal posar fi a l'explotació de treballadors migrants de la construcció

Amnistia Internacional ha publicat un nou informe que posa de manifest que en el sector de la construcció de Qatar s'estenen els abusos: hi ha projectes multimilionaris que utilitzen treballadors en condicions de greu explotació.

Coincidint amb els plans d'inici de la construcció d'estadis per al Mundial de Futbol de la FIFA 2022, l'informe, titulat The Dark Side of Migration: Spotlight on Qatar's construction sector ahead of the World Cup, descabdella un complex engranatge contractual i revela l'existència d'abusos habituals i generalitzats contra treballadors migrants, que en alguns casos esdevenen treball forçós.

"És senzillament inadmissible que en un dels països més rics del món s'exploti de forma despietada tants treballadors migrants, se'ls privi del seu salari i se'ls aboqui a intentar sobreviure”, ha afirmat el secretari general d'Amnistia Internacional, Salil Shetty.

“Tant les empreses constructores com les autoritats de Qatar estan incomplint les seves obligacions vers els treballadors migrants. A Qatar, els ocupadors han mostrat un menyspreu lamentable pels drets humans bàsics dels treballadors migrants. Molts s'aprofiten d'un entorn permissiu i d'una aplicació laxa de les garanties laborals per explotar als treballadors de la construcció.

A Qatar és freqüent que els treballadors migrants de la construcció treballin per a petites i mitjanes empreses subcontractades per grans companyies que, en alguns casos, no verifiquen si s'està explotant el personal.

“Les empreses han de garantir que els treballadors migrants empleats en projectes de construcció vinculats a les seves operacions no pateixen abusos. Han de ser proactives i no limitar-se a prendre mesures quan s'assenyalen els abusos. Donar l'esquena a qualsevol tipus d'explotació és imperdonable, sobretot quan aquesta explotació arruïna la vida i els mitjans de vida de les persones”, ha manifestat Salil Shetty.

L'informe, basat en entrevistes a treballadors, ocupadors i càrrecs governamentals, documenta diversos abusos comesos contra treballadors migrants. Entre aquests hi ha l'impagament de salaris, així com condicions de treball dures i perilloses i condicions d'allotjament pèssimes. L'equip d'investigació d'AI també va conèixer desenes de treballadors de la construcció a qui els seus ocupadors impedien abandonar el país durant molts mesos, amb la qual cosa els deixaven atrapats a Qatar sense possibilitat de sortir.

“El món seguirà atent a Qatar durant els preparatius del Mundial de Futbol de 2022, per la qual cosa el govern d'aquest país té una oportunitat única de demostrar a l'esfera internacional que està seriosament compromès amb els drets humans i que pot servir de model per a la resta de la regió”, ha declarat Salil Shetty.

La tasca d'investigació d'Amnistia Internacional ha posat en relleu que les disposicions adoptades fins ara pel govern per protegir els treballadors migrants són inadequades. L'organització insta el govern de Qatar que faci complir les garanties laborals existents, que nombrosos ocupadors infringeixen de forma habitual. Demana alhora que es revisi el sistema de “patrocini”, en virtut del qual els treballadors migrants no poden abandonar el país ni canviar de treball sense el permís dels seus ocupadors.

L'informe també posa el focus en les pràctiques actuals del sector de la construcció, en el qual alguns gerents consideren normal infringir les normes laborals. A Qatar són habituals les actituds discriminatòries cap als treballadors migrants, molts d'ells procedents del sud o sud-est d'Àsia. L'equip d'investigació d'Amnistia Internacional va poder escoltar com un gerent d'una empresa de construcció es referia als treballadors com “els animals”.

Amnistia Internacional va esbrinar que alguns dels treballadors que havien patit abusos treballaven per a subcontractes d'empreses multinacionals, com Qatar Petroleum, Hyundai I&C i OHL Construction.

L'organització es va posar en contacte amb diverses grans empreses per exposar els casos que havia documentat. Moltes van expressar una profunda preocupació pels resultats de la investigació d'Amnistia Internacional i algunes van afirmar que havien dut a terme investigacions. Una d'aquestes empreses va manifestar que, com a resultat, havia millorat el seu règim d'inspecció.

Els resultats de la tasca d'investigació fan témer que els treballadors pateixin explotació durant la construcció de projectes de gran visibilitat a Qatar, entre els quals els que puguin ser d'especial rellevància per a la celebració del Mundial de futbol de 2022.

En un cas, els empleats d'una empresa que subministra materials essencials per a un projecte de construcció associat a la seu prevista de la FIFA durant el Mundial de 2022 van ser sotmesos a greus abusos laborals.

Treballadors nepalesos empleats per l'empresa proveïdora van afirmar que “els tractaven com a bestiar”. Treballaven fins a 12 hores diàries els 7 dies de la setmana, fins i tot durant els mesos de l'estiu de Qatar, molt calorosos.

Amnistia Internacional demana a la FIFA que doni prioritat a la col·laboració amb les autoritats de Qatar i els organitzadors del Mundial de Futbol per prevenir els abusos.

“Els resultats de la nostra investigació apunten a un nivell alarmant d'explotació en el sector de la construcció de Qatar. La FIFA té el deure transmetre un ferm missatge públic que no tolerarà abusos contra els drets humans en projectes de construcció relacionats amb el Mundial de futbol”, va manifestar Salil Shetty.

“Qatar està contractant treballadors migrants a un ritme notable per cobrir les necessitats de l'auge de la construcció, i la població augmenta en 20 persones per hora. Molts migrants arriben a Qatar plens d'esperances, que es veuen frustrades poc després. No hi ha temps per perdre: el govern ha d'actuar ja per posar fi a aquests abusos.”

L'informe ha detectat casos que constitueixen treball forçós. Alguns treballadors entrevistats per Amnistia Internacional vivien amb por a perdre-ho tot, amenaçats amb la imposició de multes, l'expulsió o la pèrdua d'ingressos si no es presentaven a treballar encara que no se'ls pagués.

Confrontats amb deutes creixents i incapaços de mantenir a les seves famílies als seus països d'origen, molts treballadors migrants han patit greus trastorns psicològics i alguns han estat, fins i tot, a la vora del suïcidi.

“Sisplau, diguin-me: hi ha alguna manera de sortir d'aquí? [...] Ens estem tornant completament bojos,” va explicar a Amnistia Internacional un treballador nepalès de la construcció, que portava set mesos sense rebre salari i tres mesos sense poder abandonar Qatar.

L'organització ha documentat casos en els quals els ocupadors feien xantatge en la pràctica als treballadors que desitjaven sortir del país. L'equip d'investigació va presenciar com 11 homes firmaven davant càrrecs del govern documents en els quals confirmaven falsament haver rebut els seus salaris per poder recuperar els seus passaports i abandonar Qatar.

Nombrosos treballadors van denunciar condicions precàries de salut i seguretat en el treball, i alguns van explicar fins i tot que no se'ls proporcionaven cascos a les obres. Un representant del principal hospital de Doha va afirmar aquest any que més d'un miler de persones havien estat ingressades en la unitat de traumatismes el 2012 després d'haver patit una caiguda al treball. A conseqüència d'això, el 10% van quedar discapacitats, i l'índex de mortalitat era “significatiu”.

L'equip d'investigació també va descobrir migrants que vivien amuntegats en allotjaments precaris sense aire condicionat, exposats a aigües residuals desbordades o a fosses sèptiques al descobert. Diversos camps no disposaven de llum elèctrica i els investigadors van trobar un nodrit grup d'homes que vivia sense accés a aigua corrent.

L'organització ha demanat al govern de Qatar que aprofiti l'oportunitat d'assumir el lideratge de la regió en la protecció dels drets dels treballadors migrants.

“Tret que es prenguin immediatament mesures crítiques i de gran abast, centenars de milers de treballadors migrants que seran contractats en els propers anys per fer realitat la visió de Qatar correran un alt risc de sofrir abusos”, ha advertit Salil Shetty.

Informació complementària

Amnistia Internacional va entrevistar uns 210 treballadors migrants del sector de la construcció, en 101 casos individualment, durant dues visites fetes a Qatar a l'octubre de 2012 i març de 2013. L'organització també va establir contactes amb 22 empreses participants en projectes de construcció a Qatar, que van incloure reunions, trucades telefòniques i comunicacions escrites. L'equip d'investigació es va reunir en almenys 14 ocasions amb representants del govern de Qatar, entre els quals dels Ministeris d'Afers Estrangers, d'Interior i de Treball.

L'informe s'emmarca en el treball d'Amnistia Internacional sobre l'explotació laboral de treballadors migrants. El 2011, l'organització ja va documentar pràctiques abusives d'agències de contractació nepaleses en el seu informe False Promises: Exploitation and forced labour of Nepalese migrant workers, que descrivia com les agències recorrien a mètodes enganyosos per introduir treballadors als països del Golf Pèrsic i a Malàisia amb finalitats d'explotació i treball forçós, i demanava al govern de Nepal que augmentés la protecció dels treballadors migrants nepalesos.

Imatges examen unitat 2 revolucions liberals i moviments nacionalistes (1789-1871)

iesgc | 17 Novembre, 2013 10:49

Imatges examen  unitat 2 revolucions liberals i moviments nacionalistes (1789-1871).

Recordau que també poden sortir comentaris dirigits de textos. 

- El despestar del Tercer Estat. pàg 41. 

- El jurament de Jeu de Paume. pàg 28.

-  Caricatura francesa del 1793. pàg 34.

- Saqueig de la ciutat de Roma pàg 35.

- Caricatura Congrés de Viena pàg 36.

-Llibertat guiantel poble. pàg 37. 

 I aquesta

 

 

 

 

 

Làmines 3 i 4

iesgc | 12 Novembre, 2013 18:40

Activitat 1 de làmines 3A 3B. 4A 4B

Activitats ciutadania

iesgc | 12 Novembre, 2013 18:39

THAU
1,2 i 3 pàg 55
1  pàg 57
2 pàg 58
 
CIVILITAT
3 i 4 pàg 33
5 a i b pàg 33 (individual i per escrit).
9 pàg 35.

Les primeres manifestacions d’art medieval

iesgc | 12 Novembre, 2013 18:38

Bloc 3. L’art a l’època medieval


1. Les primeres manifestacions d’art medieval


· L’aportació cristiana a l’arquitectura i la iconografia. L’art paleocristià. Les basíliques paleocristianes. Iconografia: Animals, el crismó i el Bon Pastor.

· L’art bizantí. L’època de Justinià. Característiques de l’arquitectura bizantina: Santa Sofia. El mosaic.

· L’art preromànic. Característiques generals de l’arquitectura: Els visigots,l’arquitectura asturiana.

· L’art islàmic. Característiques generals de l’art islàmic. La mesquita: Característiques, tipologies i funció.

· L’art hispanomusulmà. Els períodes de l’art hispanomusulmà. Arquitectura islàmica a Al-Andalus: La mesquita de Còrdova (característiques, influències i evolució històrica). L’Alhambra de Granada.


L’arquitectura hispanomusulmana 2004, 2005 i 2007,


Santa Sofia 2007

Mosaics de San Vitale de Ravenna (pàg 85)

Mesquita de Còrdova 2008

Alhambra de Granada 2005, 2009,2011



VOCABULARI.


ABSIS

ALQUIBLE-QUIBLA

ARC FAIXÓ O PERPANYI

ARC DE FERRADURA

ARC LOBULAT

ARRABÀ/CARCANYOL

BAPTISTERI

HARAM

ICONA

ICONOCLÀSTIA

MACQSURA

MESQUITA

MIHRAB

MINARET/ALMINA

MÍNBAR

NÀRTEX

NERVADURA/NERVI

PRESBISTERI

TALLA

TESSEL·LA

TROMPA

VOLTA DE MOCÀRABS


ALHAMBRA GRANADA

Materials: maó, fusta i guix. Sistema constructiu: arquitravat i voltat. Cronologia: segle XIV

El palau de l’Alhambra s’aixeca sobre un dels turons que dominen la ciutat de Granada. Constitueix una autèntica ciutat-palau formada per: una ciutadella o alcassaba, la funció de la qual era la defensa militar i que avui està pràcticament derruïda; el palau; i un recinte emmurallat que li dóna un aspecte de fortalesa i que no deixa endevinar l’estructura interna del palau.


ANÀLISI FORMAL ESPAI INTERIOR I EXTERIOR

El palau té una planta molt complexa que s’articula al voltant de tres unitats pràcticament independents entre si: a) mexuar és la part del palau oberta a tothom. S’hi administrava justícia i s’hi rebien els súbdits; b) diwan o sector vertaderament palatí, ja que es reservava per a recepcions. Aquesta unitat anomenada Cuarto de Comares o Salón del Trono s’articula al voltant d’un gran pati anomenat de los Arrayanes; i c) harem, constituït per les habitacions privades del monarca. Format per nombroses estances i petits patis, s’ordena al voltant d’un gran pati, el dels Lleons, que constitueix el seu veritable centre.

En general, es pot afirmar que, tret d’aquestes tres unitats funcionalment diferenciades, no hi ha un model de planta definit ni un centre arquitectònic ben delimitat, ja que és freqüent la fragmentació d’aquest immens recinte en unitats més petites. A més, és destacable la importància que es dóna a l’horitzontalitat, en detriment de la verticalitat i les grans altàries.

DECORACIÓ

A l’Alhambra la decoració no té la funció de ressaltar algunes zones de l’edifici sinó que s’estén per totes parts fins arribar a transformar-ne totalment l’aspecte original.

La pobresa dels materials –maó, fusta, guix- ha afavorit l’exaltació de la decoració en contra de l’estructura; s’oculten els materials originals amb una sumptuosa decoració. S’hi ha utilitzat: a) fusta, per a portes i sostrades. Aquestes darreres eren policromades i reproduïen complexos dibuixos geomètrics (teginat o cassetonat); b) rajola (azulejo), que cobreix la part inferior dels murs i representa motius geomètrics. Realitzats amb una tècnica especial que produeix efectes metàl·lics, aconsegueixen crear una autèntica simfonia de colors; c) guix, el més usat. És el que crea una “segona” arquitectura perquè, en cobrir parets, sostrades, finestres, etc... envolta materialment l’edifici original i en crea un altre de diferent. Els motius florals i els epigràfics són els més habituals. És precisament el guix el que proporciona a l’Alhambra la sensació de sorpresa permanent, atès que forma falsos elements constructius –parets, voltes, arcs- que, donada la seva inutilitat constructiva poden adquirir les formes més fantàstiques i capritxoses com, per exemple, falses parets completament perforades (Pati de los Arrayanes) o sostrades aparentment voltades a partir dels mocàrabs, autèntiques estalactites de guix que baixen des del sostre fins diferents altàries (Sala de las Dos Hermanas); d) aigua, que juga un paper decoratiu de primer ordre. Es troba a les fonts que ocupen la major part dels patis interiors al voltant dels quals s’obrin les diferents dependències. L’aigua i els jardins interiors formen un marc que penetra a les habitacions a través de les finestres o gelosies, així, el món exterior penetra a l’interior gràcies al constant murmuri de fonts i canals.

SIGNIFICAT

L’Alhambra representa:

  1. Una arquitectura eminentment pictòrica, on predomina la lleugeresa i les obertures en contra de la solidesa i el tancament.

  2. Una arquitectura on l’il·lusionisme i les aparences amaguen l’estructura real de l’edifici.

  3. Una arquitectura on l’emmascarament de les formes aconsegueix crear-ne d’altres tant o més reals que les vertaderes gràcies a l’ús de materials que, en canviar de color segons l’hora del dia, fan la sensació d’inestabilitat i de formes no acabades.

  4. Una arquitectura on l’edifici s’integra en el món exterior gràcies al jardí, que penetra a l’interior amb els patis i que, alhora, envolta la totalitat de l’edifici.

  5. Una arquitectura que significa la contemplació permanent de la bellesa com a font de felicitat i, si tenim en compte que aquesta pot arribar a l’home a través dels seus sentits, a l’Alhambra tot es conjuga per proporcionar sensacions agradables a partir de la vista, amb la qual observa formes canviants de llum i color; de l’oïda, amb el qual escolta contínuament el murmuri de l’aigua que corre per fonts i brolladors; de l’olfacte, amb el qual pot percebre l’aroma que desprenen les plantes –roses, gessamí, murtes...- que formen els jardins.

1 2 3  Següent»
 
Powered by Life Type - Design by BalearWeb - Accessible and Valid XHTML 1.0 Strict and CSS